Esperant l'arribada de la Marxa contra l'atur del Baix Llobregat. Maig de 1980 (Fotogafia: Domingo Arribas) |
El
passat dia 7 de febrer vaig dipositar a l'Arxiu Comarcal del Baix
Llobregat el fons del Comitè d'empresa de Finanzauto
y Servicios,
S.A de
Sant Feliu de Llobregat per tal que els seus documents siguin
tractats, netejats i instal·lats per a la seva conservació i se'n
possibiliti la consulta per part de totes aquelles persones que hi
estiguin interessades. No és un fons voluminós, ja que només
consta de dues caixes, i recull tot el que he pogut conservar de
l'activitat sindical a l'empresa des de 1975 a 1982, any en
què va tancar.
Finanzauto
y Servicios,
S.A, era
una empresa dedicada a la compravenda i serveis de postvenda de camions Pegaso,
furgonetes SAVA, automòbils SEAT, excavadores JCB, maquinària
agrícola David Brown i elevadors Hyster, les accions de la qual estaven majoritàriament en mans de la família de banquers López- Quesada i l'empresa estatal ENASA (Empresa Nacional de Autocamiones).
La seva plantilla laboral estava formada per unes 3000 persones
treballadores distribuïdes a tota Espanya en uns 30 tallers mecànics
amb els seus corresponents centres comercials. El taller de Sant
Feliu de Llobregat va arribar a tenir 200 persones treballant i
estava situat al que llavors era la «Carretera Nacional II de Madrid
a Francia por la Junquera» a l'actual Polígon El Pla.
Fou inaugurat el 1968 per l'aleshores Gobernador Civil de Barcelona i
després Ministro de Gobernación Tomàs
Garicano
Goñi.
El fons, com he dit, no és extens però penso que és interessant perquè mostra. a través dels seus documents, la forma de fer sindicalisme en un centre de treball entre petit i mitja, tan diferent a la d'una gran empresa, a on és més complex i dificil teixir solidaritats col-lectives a causa de la pressió més directa i propera de la direcció sobre les persones treballadores. Hi trobem, entre altres coses, denuncies a la Inspecció de Treball, la documentació generada en els processos de negociació dels cinc convenis col·lectius firmats entre 1977 i 1981, els intents de crear un comitè intercentres que coordinés els més de trenta comitès escampats per tot el territori i la paperassa al voltant de l'expedient de regulació que va acabar amb el tancament de l'empresa el 1982. Això darrer és especialment interessant, ja que mostra tota la lluita conjunta i unitària dels 30 centres de treball contra la política d’ENASA que, temorosa dels riscos que comportava que una sola empresa facturés el 25% de la seva producció, va propiciar la fragmentació i venda dels actius de Finanzauto y Servicios en unes 30 societats anònimes diferents amb la pèrdua de més del 50% dels llocs de treball.
Aquest fons sindical de Finanzauto y Servicios queda així incorporat a l'important conjunt que sobre el moviment obrer baixllobregatí disposa l'Arxiu Comarcal de Baix Llobregat. Feina feta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada