Reflexionant sobre el pensament i/o ideari de la CUP |
"Alguns homes canvien de partit pel bé dels seus principis; altres canvien de principis pel bé dels seus partits". Winston Churchill.
Us recomano encaridament que abans de continuar llegint cliqueu aquí, perquè si no, segurament, no entendreu la pregunta que li vaig fer al regidor de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat Miquel Barreres Català, adscrit al grup municipal de la CUP, en acabar el Ple municipal del desembre. No és gaire llarg de llegir, tranquils.
Si m'heu fet cas anem al
gra doncs. Arran del vot favorable de la CUP olesanamontserratina al nou Reglament de Participació Ciutadana, era pertinent preguntar: "A la llum de la doctrina de la CUP,
per què el que és dolent a Lleida és bo a Olesa de Montserrat?"
(sembla tonta, oi? Us ho he dit, feu clic aquí).
La resposta del Sr. Barreres des de la seva càtedra va ser solemnial: "A la CUP no hi ha un pensament monolític, encara que hi ha un ideari i, per tant, som lliures d'interpretar i de decidir en cada municipi el que creiem convenient i en aquest municipi vam decidir que no era lògic que el que no ha pogut entrar per la porta del davant entrés per la porta del darrere. He dit".
Hi ha respostes que
són d'agrair perquè t'animen i esperonen a fer exercicis mentals
molt recomanables a la meva edat per a prevenir malalties, ho dic de
debò, no me'n foto, i aquesta resposta, em va portar a consultar el
Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans. Pensament?, Ideari?. Que
diuen els senys ordenadors del nostre verb?. Vegem-ho:
Pensament: Conjunt d'idees, cos doctrinal, d'una persona, d'una escola, etc.
Ideari: Conjunt d'idees,
de principis doctrinals, estructurat en forma de programa.
Hòstia tu, són sinònims¡¡¡. Ves per on, resulta que allà on el Sr. Barreres va dir que "A la CUP no hi ha un pensament
monolític, encara que hi ha un ideari" podia haver dit, sense canviar el sentit de la seva asseveració que "A
la CUP no hi ha un ideari monolític, encara que hi ha un
pensament".
Com a Newton quan li va caure la poma al cap, aquesta troballa m'ha portat a perseverar en les meves reflexions. Segons el seu currículum a la web municipal, el Sr. Barreres està jubilat però era mestre de català, per tant no podia ser un error semàntic el fet que contraposes mots sinònims. Així doncs, una conclusió inicial em porta a pensar que el que he teoritzat a l'escrit que us he recomanat llegir al començament (si no m'heu fet cas, feu-ho ara clicant aquí, collons) es confirma: La CUP ha fet seva la doctrina marxista (línia Groucho) dels principis intercanviables i com es diu en castellà (permeteu-me la insolència) "si sale con barba San Antón y sinó la Purísima Concepción".
Però, penso que pragmatisme tan groller no fa per la CUP, paradigma de fermesa i coherència ideològica, i reflexiono sobre una segona teoria que em porti a una resposta plausible de la pregunta, per què el que és dolent a Lleida és bo a Olesa de Montserrat?.
La meva tesi és que el Sr. Barreres vol fer lingüística creativa i aportar al català, llengua viva i dinàmica, nous localismes que l'enriqueixin. M'explico. Si, posem per cas, al Baix Segre en diuen "aubergins" d'allò que a Olesa en diem "préssecs", el Sr. Barreres ens proposa jugar amb significats i significants de manera que el que a Lleida la CUP en diu "atemptat contra la participació dels partits polítics sense representació al Ple" a Olesa signifiqui "partits que volen entrar a l'ajuntament per la porta del darrere, barruts". Així s'evita el nefast monolitisme de pensament i ideari o d'ideari i pensament, segons el dogma barrerià.
Haig de reconèixer que el Sr. Barreres és un lingüista diletant, imaginatiu i innovador de la parla que podria ser un revulsiu per a l'anquilosada Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans. Està desaprofitat. He dit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada