dijous, 16 d’abril del 2020

EL DRET A LA PERESA

Paul Lafargue
Paul Lafargue, socialista, gendre de Marx, suïcida insigne, anorreador d'anarquistes – i, ell, més llibertari que la majoria- a l'Espanya del s. XIX, va escriure “El Dret a la peresa” des d'una presó, el 1883. Ara més d'un segle després, el seu text contra el “dogma desastrós” del treball, se'ns presenta com un apunt subversiu contra l'obsessió productivista d'occident.

Us transcric paràgrafs del primer capítol i el paràgraf final de l'edició de Llibres de l'Índex del 1990. La traducció del francès la va fer Jordi-Manuel Espinet i Burunat i l'estudi preliminar i les notes eren del professor Josep Lluís Martín Ramos.


Mandregem en totes les coses, llevat
quan estimem i bevem, llevat quan mandregem.

Una estranya follia posseeix les classes obreres de les nacions on regna la civilització capitalista. Aquesta follia comporta les misèries individuals i socials que, de fa dos segles, torturen la trista humanitat. Aquesta follia és l'amor pel treball, la passió moribunda pel treball, empesa fins a l'esgotament de les forces vitals de l'individu i la seva progenitura. En comptes de reaccionar contra aquesta aberració mental, els capellans, els economistes i els moralistes han fet sacrosant el treball. Homes cecs i obtusos han volgut ser més savis que el seu Déu; homes febles i menyspreables han volgut rehabilitar allò que el seu Déu havia maleït. (...)

A la societat capitalista, el treball és la causa de tota degeneració intel-lectual, de tota deformació orgànica. Compareu un pura sang de les cavallerisses de Rothschild, servit per una catèrvola de criats humans, amb la feixuga bèstia de les granges normandes que llaura la terra, tira del carro dels fems i engranera la collita. Mireu el noble salvatge que els missioners del comerç, i els comerciants de la religió encara no han corromput amb el cristianisme, la sífilis i el dogma del treball, i mireu a continuació els nostres miserables servidors de màquines. (...)

Tampoc els grecs de la gran època no tenien pel treball sinó menyspreu; només podien treballar els esclaus; l'home lliure coneixia ùnicament els exercicis corporals i els jocs de la intel-ligència. (...) Els filòsofs de l'antiguitat ensenyaven el menyspreu pel treball, aquesta degradació de l'home lliure; els poetes cantaven la peresa, aquest present dels Déus: O Melibae, Deus nobis haec otia fecit (1). 
L'Escola d'Atenes. Rafael

Crist, al sermó de la muntanya, va predicar la peresa:
“Fixeu-vos en els lliris boscans, com floreixen: no treballen ni filen; però jo us dic que ni Salomó en la seva gloria no anava vestit com un d'ells” (2).

Jehovà, el déu barbut i malcarat, va donar als seus adoradors l'exemple suprem de la peresa ideal; després de sis dies de treball, va reposar per tota l'eternitat. (...)

I amb tot i això, (...) el proletariat, traint els seus instints, ignorant la seva missió històrica, s'ha deixat pervertir pel dogma del treball. El seu càstig ha estat dur i terrible. Totes les misèries individuals i socials provenen de la seva passió pel treball. (...)


“El prejudici de l'esclavatge dominava l'esperit de Pitàgores i d'Aristòtil”, hom ha escrit amb desdeny; i en canvi Aristòtil, preveia que “si cada eina pogués executar sense requeriment, o bé per ella mateixa, la seva funció pròpia (...) com els trespeus de Vulcà es posaven espontàniament a la feina sagrada; si per exemple, les llançadores dels teixidors teixissin per elles mateixes, al cap de l'obrador ja no li caldrien regnes, ni a l'amo els esclaus”.

El somni d'Aristòtil és la nostra realitat. Les nostres màquines, amb l'alè de foc, els membres d'acer, infatigables, d'una fecunditat meravellosa, inesgotable, acompleixen dòcilment per elles mateixes la feina sagrada; i amb tot, el geni dels grans filòsofs del capitalisme resta dominat pel prejudici de la salarització, el pitjor dels esclaus. Encara no comprenen que la màquina és el redemptor de la humanitat, el Déu que rescatarà l'home de les sordidae artes i del treball assalariat, el Déu que li donarà lleures i llibertat.

  1. Oh, Melibeu, un déu va fer per a nosaltres aquests ocis”. Virgili, Bucòliques.
  2. Evangeli segons Sant Mateu, cap. VI. 2.