Malgrat
ser un poble sobri els catalans ens permetem de tant en tant alguns excessos, entre els quals n'hi ha un que, sincerament, crec
que conforma la identitat nacional juntament amb la llengua i el pa
amb tomàquet: la nostra tirada cap a l'escatologia, definida pel
seny ordenador del nostre verb, el mestre Pompeu Fabra, en el
”Diccionari General de la Llegua Catalana” com a “Estudi dels
excrements; supersticions relatives als excrements”.
El
pet és un d'aquests petits excessos que ens permetem. L'enyorat
Manuel Vázquez Montalbán teoritzà a l'”Art de menjar a
Catalunya” (Edicions 62, 1977, p. 144) que “El pet català és un
pet poques vegades sorollós, és lent, segur, més tipificat sota el
nom de “gansa”, i si qualsevol seguidor de Freud hi pot veure un
lúdic retorn a la infantesa reprimida per tant de seny, un fisiòleg
dirà que no hi ha cap altra causa que l'elevat percentatge que ocupa
la mongeta seca a la cuina casolana del país. El pet és la rauxa, la
petita bogeria imprevista i realitzada en família, mai davant de
forasters, potser en el dubte que sabessin assimilar les fetors com
un acte de servei a la convivència. D'altra manera li hauria anat
històricament al país si hagués fet servir aquests gasos naturals
per a defensar les seves raons, sempre tan evidents, que tal volta,
no requeririen cap altre armament més contundent”. Que prengui
nota l'Assemblea Nacional Catalana i els CDR.
La
tradició popular oral o escrita de literatura de costellada n'és
plena d'exemples dels nostres costums excrementicis. Recupero i trec
la pols del llibret “Poesies catalanes de Josep Robreño
(1800-1837)” en una edició de la Llibreria Bonavía del 1935, a on
l'escriptor en el poema titulat “SATISFACCIÓ que donà l'autor
havent-li sens motiu llevat un fals testimoni, culpant el seu cul
d'indecent, perquè s'oí un pet”, entre altres coses hi diu,
“.........
Tu
que ets un cul avesat
a restrenye't si t'obliga,
i ets, si no està mal que ho diga,
com una pinya de cerrat;
tu hauràs comés tal maldat
d'obrir les portes en sec?
Repeteixo que no ho crec
ni pot ser tal insolència,
perquè la teva prudència
de petit que la conec.
En una sala tancada,
plena de nimfes hermoses
que, aplicades i industrioses
daba goig de ser mirada,
S'oí una gran tronada....
D'on sortí? Això es ignorat;
sols a n'a tu t'han culpat,
cul, sempre el més innocent...
Al davant de tanta gent
no ets tu qui s'és afluixat.”
encara més; quan era petit un vell republicà catalanista em recitava en un suposat llatí,
a restrenye't si t'obliga,
i ets, si no està mal que ho diga,
com una pinya de cerrat;
tu hauràs comés tal maldat
d'obrir les portes en sec?
Repeteixo que no ho crec
ni pot ser tal insolència,
perquè la teva prudència
de petit que la conec.
En una sala tancada,
plena de nimfes hermoses
que, aplicades i industrioses
daba goig de ser mirada,
S'oí una gran tronada....
D'on sortí? Això es ignorat;
sols a n'a tu t'han culpat,
cul, sempre el més innocent...
Al davant de tanta gent
no ets tu qui s'és afluixat.”
encara més; quan era petit un vell republicà catalanista em recitava en un suposat llatí,
“Cagat
homo, cagat dona,
et
cagat bestia et persona”,
i ja en català deia,
“Caga el rei, caga el Papa
i de cagar ningú s'escapa.
Paraules d'un pobre diable
que cagava en un estable”.
i ja en català deia,
“Caga el rei, caga el Papa
i de cagar ningú s'escapa.
Paraules d'un pobre diable
que cagava en un estable”.
Sembla
que allò que el vell republicà catalanista recitava, encara que ell no ho sabia, era
una versió molt lliure i que passà oralment de pares a fills, d'uns
versos recollits en un fulletó publicat a Manresa per la Impremta de
Roca el 1873 títulat “Virtuts Del Cagar. Nou discurs pronunciat en
la càtedra cagatoria de la Universitat de ENSUMALANCA per Macari
Cagané “ que comença així,
“Magis
bonum est cagare
quam
bibere et manducare.
Millor cosa es el cagar
que el beure i el menjar.
Paraules d'un caganer
en temps que cagava bé."
Seria un pecat oblidar-se de l'obra teatral "Don Jaume el Conquistador", grandiós monument de la Renaixença a l'escatologia i la pornografia, d'en Frederic Soler alies "Serafí Pitarra" (1839-1895) que hom considera pare del teatre català. En aquesta comèdia, on el rei Jaume I emmalalteix d'unes "purgacions culeres", la frase més fina que s'hi diu és "ja vaig cagar-me en tots els tronos".
Millor cosa es el cagar
que el beure i el menjar.
Paraules d'un caganer
en temps que cagava bé."
Seria un pecat oblidar-se de l'obra teatral "Don Jaume el Conquistador", grandiós monument de la Renaixença a l'escatologia i la pornografia, d'en Frederic Soler alies "Serafí Pitarra" (1839-1895) que hom considera pare del teatre català. En aquesta comèdia, on el rei Jaume I emmalalteix d'unes "purgacions culeres", la frase més fina que s'hi diu és "ja vaig cagar-me en tots els tronos".
I
que dir del popular caganer del pessebre¡. Veritable fet
diferencial. Quina nació, amb estat o sense, té quelcom de
semblant?. Fins i tot ja ha agafat l'advocació mariana de la
Moreneta. Fer ensenyar el cul a una marededéu em sembla una manera
sublim d'humanitzar i fer terrenal una dona que està al cel en cos i
anima capaç de tenir fills sense conèixer baró ni perdre la
virginitat en temps que no existia la fecundació “in vitro”.
Penso que l'església catalana no s'hauria d'escandalitzar com ho ha
fet, ans al contrari, és una manera de modernitzar la vella sentència "Catalunya serà cristiana o no serà" del venerable bisbe Torras i Bages (1846-1914) i hauria d'estar patriòticament agraïda pel
“merchandising”. Encara diria més; hauria de recomanar a l'artista posar
una gibrelleta a la falda de la verge bruna a on pogués seure
còmodament el fill bo i fent les seves necessitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada