diumenge, 13 de gener del 2019

COSCUBIELA, URTASUN I PISARELLO: UN TRIANGLE ESCALÈ



Ja han començat els primers moviments de les forces polítiques per a confeccionar els cartells del pròxim curs electoral. Lògic, perquè aquestes coses no han de deixar-se per a última hora. Per exemple, En Comú Podem va anunciar oficiosament que Gerardo Pisarelloserà la capçalera de les eleccions europees, que també estan molt a la vora. Pisarello, encara tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, deixa les aigües del Besós per les del riu Ill. La veritat és que m'ha sorprès, perquè al meu entendre els Comuns han comptat, fins a la present, amb un eurodiputat prestigiós i eficaç. Estic parlant d'Ernest Urtasun, un jove polític, de la carrera diplomàtica i economista. Que coneix el pa que s'hi dona de primera mà. És algú al qual no li han d'explicar què és Europa. Primer hi va estar de peó de brega i, després, com a eurodiputat. Amb reconeguda eficiència.


No sóc qui per a ficar-me a on no em demanen. De fet, faig aquest i altres comentaris per prescripció facultativa. Amb el que –ha de quedar clar-- no demano explicacions per la decisió dels Comuns de canviar a Urtasun per Pisarello. Simplement expresso la meva sorpresa, que és doble: quins motius addueixen els Comuns per a treure a Pisarellode Barcelona i què es pretén amb la substitució. Pisarello és un brillant jurisconsult, que les seves moltes virtuts en aquest terreny no guarden relació amb la resta de les seves aptituds. En tot cas, no recordem que entre els seus interessos –acadèmics i polítics-- hagi figurat la qüestió europea. Per aquest motiu m'ha sorprès, especialment perquè no hi ha hagut explicació sobre el particular. No s'explica que els atributs que se li atribueixen a Pisarello puguin rellevar a les virtuts que té Urtasun.

Em permeto un suggeriment: En Comú Podem hauria de corregir la seva pulsió a malgastar. Abans va ser Joan Coscubiela qui ho va sofrir en plena i brillant maduresa política; ara és Ernest Urtasun. Curiosament, tots dos vénen de la mateixa denominació d'origen.