dimarts, 16 de juny del 2020

EL NECESSARI PERÒ INSUFICIENT INGRÉS MÍNIM VITAL




Al Partit Popular, no li ha quedat més remei que votar a favor de l'Ingrés Mínim Vital (IMV); i Vox s'ha volgut diferenciar una mica, però no ha tingut collons de votar en contra i s'ha abstingut. Uns i altres sabien que no podien anar en contra d'una mesura de justícia distributiva, reclamada per una gran majoria de la ciutadania i rebutjada per una minoria de “cayetanos” classistes i elitistes. Malgrat escampar interessades i barroeres mentides de què la “pagueta per subvencionar dropos agraïts” era un primer pas cap al “comunisme bolivarià”, han hagut de rendir-se a la evidència de què rebutjar una prestació de seguretat social que ja estava implantada a molts estats de la Comunitat Europea des d'abans de la pandèmia els hi era totalment contraproduent i inùtil en aquests moments complicats i difícils i no els hi hagués aportat cap benefici per a la seva política de crispació. En definitiva, una petita victòria de les classes populars sobre les dretes trabucaires que no paren d'enredar (i de quina manera¡¡) des del segle XIX.

Dit això, penso que és una llei d'indubtable benefici per a les persones que pateixen pobresa severa i no s'ha de menystenir, però, sincerament, també penso que hem quedat molt curts; segurament per una barreja de por i d'excessiva prudència davant de determinats poders i també per interessos i formes de pensar que el mateix PSOE arrossega feixugament; factors que, conjuntament, han condicionat l'actuació del govern de progrés.

Honestament, d'entrada vull dir que per a lluitar contra la pobresa, la precarietat i la desigualtat sóc partidari d'una Renda Bàsica Universal (RBU) enfront d'un “treball garantit” o una “renda condicionada”. RBU entesa com a assignació monetària suficient pagada per l'estat, com a dret individual de ciutadania, sense tenir en compte si s'és ric o pobre, si es vol o no es vol treballar de forma remunerada, amb independència de quines puguin ser altres possibles font de renda i sense que importi amb qui es conviu. Considero que la RBU empodera la persona, incrementa la seva llibertat personal, no l'estigmatitza per què no ha de passar per la vergonya de demostrar que és pobre i simplifica la burocràcia (per a conèixer millor i aclarir dubtes aneu a http://www.redrentabasica.org/rb/ ).

Però, sense anar tan lluny, fent una lectura rapida del Reial Decret-Llei 20/2020 que regula l'IMV, al meu entendre hi ha una sèrie de problemes que condicionen de forma important l'efectivitat del que es pretén d'aquest IMV.

La pròpia quantia de la prestació (462€/mes amb un topall màxim de 1015€/mes) no garanteix l'objectiu de prevenció de la pobresa. Al Regne d'Espanya el llindar de pobresa, entès com a nivell d'ingrés mínim necessari en un país per sota del qual no es pot tenir un adequat estàndard de vida segons els seus costums, tradicions i creences, s'ha convingut que l'any 2019 era no arribar a 739€/mes per a una persona o 1552€/mes per a dos adults i dos nens.

Penso que ningú pot viure dignament amb 462€/mes i molt menys si es viu de lloguer. Cal, doncs, que comencem a deixar l'Indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) com a factor de referència per adquirir el dret a l'IMV i tornem a utilitzar el Salari mínim interprofessional (SMI) que per això és minim.

La prestació la poden demanar les persones d'entre 23 a 65 anys sempre que es reuneixin els requisits un dels quals és haver viscut independentment tres anys. Aquí hi ha un risc d'exclusió de molts joves perquè si tenim en compte les estadístiques de l'Eurostat l'edat mitjana d'emancipació a Espanya és als 29'3 anys (els homes als 30'3 i les dones al 28'3) i això vol dir que moltes persones no podran accedir a l'IMV fins als 32 anys¡¡¡.

Per a mi ja és greu que la prestació no tingui un clar caràcter individual que permeti trencar situacions de dependència i dominació del titular amb relació als beneficiaris, però posats en la tessitura del RDLlei què té en compte la Unitat de convivència (UC) i la dinàmica familiarista com en les rendes mínimes existents a les comunitats autònomes que en tinguin, em sembla insuficient que només es permeti arribar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat entre titular i beneficiaris, ja que d'aquesta forma queden exclosos d'una possible UC els oncles, nebots i cosins que puguin conviure amb el titular; situacions que no són forassenyades.

No es mencionen les persones sense llar, (com demostraran que han viscut tres anys independentment?), ni els demandants d'asil, totes elles d'altíssima vulnerabilitat.

En fi, s'haurà de veure com es desenvolupa reglamentàriament el RDLlei, però molt em temo que no servirà perquè “ningú es quedi enrere” com, em penso que de bona fe, pretén el govern de l'estat. Mentrestant caldrà seguir lluitant per a una RBU.