A Franz Kafka
CAPÍTOL I
Ell li dóna la recepta
vella i arrugada i la farmacèutica passa el codi de barres pel
lector òptic.
-No me l'admet.
-Que diu ara -se sorprèn-, si és una recepta per a crònics, sempre he portat la
mateixa i mai he tingut cap problema....
-Jo que vol que li digui
-la farmacèutica es posa alerta perquè ell té fama de torracollons-.
No me l'agafa. Miri, miri¡. Haurà d'anar a l'ambulatori i que la
facin nova.
Malgrat que li suposa un
enrenou perquè arribarà tard a treballar ell aixeca les espatlles
com dient “que hi farem”.
CAPÍTOL II
Al rètol que és a la
dreta de la porta d'entrada hi diu “CAP Olesa-Mútua Terrassa”,
mentre que el de l'esquerra anuncia “Centre proveïdor CAT SALUT
Servei Català de la Salut”, entre els dos et vénen a dir ¡sóc
públic però no del tot!, no sé si m'explico: Penseu en el misteri de
la Santíssima Trinitat que molts hi creuen però ningú l'entén i
alguns se n'aprofiten de què no s'entengui per anar fent la viu-viu.
El cas és que són dos quarts de deu i a dintre una llarga cua de gent
avança lentament cap al taulell d'atenció a l'usuari fins que és
atesa per dues empleades que, amb el sou retallat i conscients que
s'acaben d'escapar d'un ERO, tenen cara de prunes agres. Al seu torn
ell explica el que li ha passat a la farmàcia i l'empleada que
l'atén, mecànicament, consulta l'ordinador.
-No pot ser – diu
mirant de reüll a la companya del costat- vostè està a la llista de
“Tractament de llarga durada”.
-Això ja ho sé -accepta
ell-, però la recepta no va bé i a la farmàcia no em donen les
pastilles si no me la fan nova.
-Doncs haurà de tornar
demà -diu l'empleada sense mirar-lo- perquè la doctora que li ha de
fer no hi és -i ara és l'altra empleada la que se la mira de reüll
pensant ¡ai que la ballarem!-.
Però, com a la farmàcia
una estona abans, ell torna a aixecar les espatlles com dient “que
hi farem”.
CAPÍTOL III
-Has arribat una hora i
mitja tard.
-És que he anat a la
farmàcia, la recepta no anava i he hagut de passar per l'ambulatori. Per
cert, demà i haig de tornar. Hi aniré a primera hora però
segurament que tornaré a arribar tard.
-Doncs m'ho hauràs de
justificar o t'hauré de posar dues faltes de puntualitat.
-Home, no fotis, no és
culpa meva.
-Tu mateix.
CAPÍTOL IV
Ahir al vespre va sopar
de gust patates bullides amb mongeta tendra, truita a la francesa amb
una mica d'all i julivert i un parell de mandarines encara prou
gustoses, tot plegat acompanyat d'un gotet d'aquell vi que es fa
preparar a “La Palmera” amb dues parts de priorat dolç i sis de
sec. Malgrat tot no ha dormit bé perquè ell se'n va anar al llit
neguitós i aquell neguit ha crescut al trobar-se una altra vegada
davant l'empleada del taulell d'atenció al públic de l'ambulatori, que aquest matí s'ha tornat a posar la cara de prunes agres.
Comprensible, pensa, amb tot el que està caient. Amb amabilitat mig
fingida li diu:
-Bon dia. Que hi és la
meva doctora perquè em faci la recepta.
-Encara no ha arribat
però ja li faré jo mateixa.
-Caram. I això no m'ho
hauria pogut fer ahir. Mirada incisiva que li accentua la cara de
prunes agres i un sec -Donguim la targeta sanitària, si us plau¡, per resposta.
Ja té la recepta¡ i mentre la plega se'n recorda que ha de demanar un justificant per l'empresa i no vol
tenir problemes.
-No en fem de
justificants, si no és per visites que hàguem concertat nosaltres
mateixos.
-Però jo he vingut
perquè vostè m'ho va dir ahir perquè la recepta me la tenia que
fer la meva doctora de capçalera. A més -s'emprenya- m'ha fet
perdre el temps perquè me la podia haver fet ahir vostè mateixa.
-Li he dit que no en fem.
Ell insisteix una vegada i una altra, li suplica que com a treballadora es posi al seu lloc.
-Com li he de dir que
no en fem¡ -li crida l'empleada que ha canviat les prunes agres per
la ira-.
Ell també crida,
s'esvera. Tot debades, inútilment. Es troba impotent i, fart
d'aixecar les espatlles com dient “Que hi farem”, exigeix un full
de reclamacions. L'omple. L'entrega i demana que li tornin una copia
amb el segell de la mútua i la data i l'empleada s'estranya del
que li demana..
-Però si ja li he agafat
el full! Que més vol!.
-Miri..., per
favor...escolti...-balbuceja- jo necessito que vostè em torni una còpia
segellada perquè si no jo no podré acreditar que li he entregat el
full. Oi que ho entén?
-No, no ho entenc¡. I tu
ho entens? -li pregunta a la companya-..
-Si dona si; -respon
fastiguejada- agafa'l del calaix i posa-li el “sello” si no no
acabarem mai. Oh, quina mena de gent, per l'amor de Déu¡.
CAPÍTOL V
“CAP Olesa
Mútua Terrassa
A Olesa de Montserrat a
14 de novembre de 2012
En atenció a la seva
reclamació de data 6 de Novembre, estem molt agraïts del seu fer,
ja que actuacions com la seva ens ajuden a ser més crítics i a
millorar la nostra activitat diària.
En el cas que vostè
refereix en la reclamació, comentar-li que els tràmits
administratius al mostrador del centre, tenen establert un horari de
8 del matí a 8 de la tarda de dilluns a divendres, per tal de donar
la major flexibilitat possible a l'hora de poder realitzar-los.
Els justificants
facilitats al centre corresponen a les visites concertades i urgents
al centre, i no per tràmits administratius.
Reiterem el nostre
agraïment i ens posem a la seva disposició. Una atenta salutació
Atentament,
Direcció”
CAPÍTOL VI
Vol
parlar amb el director de l'ambulatori perquè no pot estar d'acord
amb la resposta. Tant li fa que el taulell estigui obert al públic
de 8 a 8, ell se'n va d'Olesa a les 8 del matí i no hi torna fins a les
9 del vespre, és evident que sempre li caldrà un justificant.
-El
director m'ha dit que li doni un número de telèfon i ja li trucarà -l'informa un xicot impol-lut amb jaqueta i pantaló blancs-.
-El
que li he de dir no li puc dir per telèfon. M'ha de rebre.
-Doncs
no podrà ser fins a dos quarts de dues.
-M'esperaré
dues hores.
Dues
hores donen molt de si. Reflexiona sobre el que li està passant:
tindran raó els que diuen que és un torracollons? La incertesa li crea inseguretat -me'n vaig?, pensa- . Si, està a punt de fugir quant
de cop sent que li diuen “passi”. Una persona amb bata blanca es
presenta com a director del CAP. Ell s'explica. L'altre l'escolta i
li diu, amb aquella fingida i pacient condescendència amb què s'intenta alliçonar als pobres ignorants, que ja li van contestar que
en el seu cas no es fan justificants. Tan senzill com això.
-Però m'han sancionat per dues faltes de puntualitat i amb la d'avui seran
tres – i veu com el director aixeca les celles, apreta els llavis i
torça el cap a la dreta-.
-M'han
descomptat del salari les hores perdudes -i el director torna a
aixecar les celles, a apretar els llavis i a torçar el cap, ara a
l'esquerra-.
-
No fem justificants si no és per a visites concertades i a vostè no
l'hi faré.
-Però per què?
-Perquè no ho hem fet mai¡. Passi-ho bé, tinc molta feina -li diu mentre
obre la porta del despatx convidant-lo a sortir-.
I
ell surt, mut i resignat com un xai anant cap a l'escorxador.
EPíLEG
Baixa
les escales amb la mirada perduda i arribant a la sortida
els seus ulls
es claven a un plafó d'informació a l'usuari que li queda a l'esquerra. Hi
ha un cartell del Servei
Català
de la Salut que li
crida l'atenció. S'hi
acosta arrossegant els peus i
els ulls encara perduts com els d'un zombi tenen
la suficient esma per llegir: “JUSTIFICANTS DE PRESÈNCIA AL CAP.-
Quan necessiteu un justificant de presència al CAP per haver-hi
estat atès,
haver-hi fet gestions,
o haver-hi acompanyat algú, l'heu de demanar a la unitat d'atenció
a l'usuari després d'haver estat atesos.”. Capcot gira cua cap al taulell d'atenció a l'usuari i, amb veu fluixeta i delicada, li demana a l'empleada amb cara de prunes agres que li doni hora per l'àrea de salut mental i tot mirant-la, aixeca les espatlles i li diu -Que hi farem.
1 comentari:
muy buena esta novela ¿es ficción o la triste realidad'?
Creo que es la triste realidad de la Salud Pública en nuestros países.
Abrazo.
Publica un comentari a l'entrada