M'ho van dir així, com raja: “t'has de
modernitzar” i “estàs al segle passat” (i em fa l'efecte que els
meus interlocutors volien dir al segle XIX i no pas al XX). Tot
plegat perquè a la tertúlia política d'Olesa Ràdio del dimecres
passat, on hi foto el nas en nom d'Iniciativa per Catalunya Verds,
imprudent de mi, em vaig declarar marxista (referint-me a Karl Marx
no a Groucho) tot barrejant procés independentista i qüestió
social (ves quines ganes de complicar les coses, oi). Aquestes
opinions dels meus amables i cordials contertulians (no són floretes
sinó convicció sincera) Josep Arévalo, Toni Bonastre i Jordi
Martínez mereixen una resposta tan amable i cordial com ells i que
la limitació de temps de la tertúlia va impedir. Som-hi.
Avui en dia, quan algú té la gosadia de defensar
el marxisme és recorrent desqualificar-lo apel·lant a què és una
ideologia desfasada, passada de moda i aprofitant l'avinentesa surt
pel mig, la “desaparició” de la classe obrera, el fracàs de la
Unió Soviètica, les set plagues d'Egipte, etc. etc... ja s'ho faran
amb l'ús de les paraules, però d'entrada jo, i em sembla que no
només jo, considero el marxisme un mètode d'anàlisi critic de la
societat i no una ideologia. Dit això, seria presumptuós per part
meva donar-me-les de coneixedor profund de les teories marxistes i
les seves revisions hagudes i per haver, però, modestament, penso
que hi ha uns principis i/o conceptes, bàsics, senzills i entenedors
per al meu limitat magí que són com axiomes que el vell Karl ens va
posar davant els ulls i demostren que el venerable barbut de Treveris
“¡no estaba muerto que estaba de parranda, lere, lere!” com
l'amic del malaguanyat Peret. ¿Em permeteu exemples?.
“La història de tota la Societat fins ara és la
història de la lluita de classes....., en una paraula opressors i
oprimits han estat en un antagonisme constant, han sostingut una
lluita ininterrompuda, adés dissimulada, adés franca,...”.
(Manifest del Partit Comunista,1847).
“...l'humà que no posseeix cap altra propietat
que la seva força de treball, en totes societats i condicions
culturals, haurà d'ésser l'esclau d'altres homes, que s'han fet els
propietaris de les condicions materials del treball. Tan sols pot
treballar amb llur permís, per tant tan sols viure amb llur
permís.”. (Crítica del Programa de Gotha,1875).
“El conjunt de relacions de producció constitueix
l'estructura econòmica de la societat, la base concreta sobre la
qual s'aixeca una superestructura jurídica i política...El model de
producció de la vida material condiciona el procés de vida social
política i intel·lectual en general.” (Prefaci a la Crítica de
la Economia Política, 1859).
Pregunto ¿No es lluita de classes l'ofensiva contra
els treballadors i classes populars dividides nacionalment per un
capitalisme globalitzat i globalitzador de la misèria que aprofitant
la debilitat que ha creat del contrari ha abandonat la producció per
tornar-se més especulatiu, depredador i malbaratador del què ja era
amb l'apropiació d'unes estructures polítiques i judicials que
desenvolupen i avalen les reformes legals que han suposat pèrdua de
drets laborals i socials i increment de la desigualtat?. ¿Que potser
és cert que, com deia l'inefable Ministre Margallo, Catalunya és a
l'espai sideral i fora de la força gravitatòria de la
globalització?. Sento riure els patricis de les quatre-centes
famílies del Cercle d'Economia, del Eqüestre i el Liceu.
No m'estranyen les opinions d'alguns dels meus
amables i cordials (insisteixo, no són floretes sinó convicció
sincera) contertulians. No m'estranyen d'en Josep Arévalo d'Unió
Democràtica, partit teòricament democratacristià que s'ha tornat
tant “modern” que, aplicant la catòlica doctrina de la
transsubstanciació, ha aconseguit passar de l'encíclica papal
“Rerum Novarum”(Lleó XIII, 1891) al liberalisme econòmic més descarnat sense
despentinar-se (per cert i dit sigui de pas, el “modernisme” va
ser condemnat el 1907 pel Papa Pius X a l'encíclica “Pascendi dominici gregis”). Tampoc
m'estranyen d'en Toni Bonastre d'Esquerra Republicana, partit
històricament eclèctic i teoritzador de la “equidistància” a
on la qüestió social tant serveix per a fregir una corbata o
planxar un ou i es relativitza en funció de com i quan es pot o no
es pot tocar poder. Però em deixen mal gust a la boca que tals
opinions siguin compartides pel company Jordi Martínez del Bloc
Olesà, perquè si no sabem analitzar objectivament la societat a on
vivim i limitem la pobresa només (que també) als “negritus” amb
“mosques a la boca” i desconeixem la que tenim a casa i el com i el perquè, a l'esquerra
alternativa sigui globalitzada o olesana tenim un problema. Aixi ho
penso.
1 comentari:
Resumin Martí, com deien els meus avantpassats: "mentre hi hagin burros
hi haurà que aniran a cavall".Els teus contertulians es veu que tenen la panxa i la buxaca ven plena. Pere.
Publica un comentari a l'entrada