Se
sap que la paraula "treball" prové de la llatina
"tripalium" que, ni més ni menys, era un instrument de
tortura compost per tres pals a on es lligava l'esclau díscol. Per
altra banda ens explica el Gènesi que la desobediència d'Adam i Eva
Déu la va castigar amb l'expulsió del Paradís i condemnant-los a
guanyar-se el pa amb la suor del seu front, és a dir, treballant.
També sabem que al frontispici de la porta d'entrada al camp
d'extermini d'Auschwitz els nazis, amb un cinisme esgarrifós, hi van
posar el lema "Arbeit macht frei"
que es pot traduir com "el treball us fa lliures". O, si
voleu més dades sobre el caràcter malèfic del treball, només cal
llegir el que va escriure Napoleó: “Com més treballin els meus
pobles, menys vicis hi haurà. Jo sóc l'autoritat [...] i estaria
disposat a ordenar que el diumenge, després dels oficis, les
botigues obrissin i els obrers anessin a la feina".
El
pacte, tàcita o
expressament acceptat pels actors socials després de la Segona
Guerra Mundial (i al Reino de
España a
la mort del dictador Franco amb la Constitució del 1978), pel que el
treball era alhora un dret i una obligació que suposadament garantia
la integració a la societat i el benestar present i futur de tot aquell que només era posseïdor de la seva força de treball, sigui física
o intel·lectual, per a poder viure, s'ha trencat. Mantenint sobre el
paper els grans principis tot s'ha tornat una ficció. El treball
torna a ser aquell "tripalium" amb la precarització, la
disgregació i la segmentació. L'estat, que havia de ser neutral,
legisla retallant drets històricament guanyats, permetent als
posseïdors dels mitjans de producció incrementar la seva autoritat
i disciplinar als treballadors posant en qüestió les
grans conquestes de civilitat que han sigut el sindicalisme, com a
organització d'autotutela obrera, i la negociació col-lectiva, tot
plegat per assegurar el benefici empresarial i
reproduir el sistema d'explotació dins d'un cercle pervers.
El treball per compte aliè (i aquí incloc els falsos autònoms i l'oxímoron dels anomenats "treballadors autònoms dependents") es basa en els principis de dependència (obedient), retribució (escassa) i voluntarietat (falsa) i serà sempre indigne i indecent si no es canvia el model i se'n busca un altre que permeti que la democràcia entri d'una vegada de forma extensa en les relacions laborals i que qui només posseeix la força de treball (física o intel-lectual) no hagi de demanar permís per a viure a qui posseeix els mitjans de producció i se'n beneficia.
El treball per compte aliè (i aquí incloc els falsos autònoms i l'oxímoron dels anomenats "treballadors autònoms dependents") es basa en els principis de dependència (obedient), retribució (escassa) i voluntarietat (falsa) i serà sempre indigne i indecent si no es canvia el model i se'n busca un altre que permeti que la democràcia entri d'una vegada de forma extensa en les relacions laborals i que qui només posseeix la força de treball (física o intel-lectual) no hagi de demanar permís per a viure a qui posseeix els mitjans de producció i se'n beneficia.
Un
primer pas cap aquest canvi de
model que deia, penso que és garantir, al marge del treball
dependent, retribuït i
voluntari que es pugui realitzar, les condicions materials de vida
i existència de
la ciutadania amb una Renda Garantida de Ciutadania universal,
incondicional i suficient, és a
dir, garantint un ingrés personal a cada ciutadà pel
fet de néixer i
ser-ho, independentment de si treballa o no i del seu nivell de
rendes i que li garanteixi viure decentment per sobre del llindar
de pobresa. Que ningú s'espanti, hi ha suficient literatura i
evidencia científica que
explica la viabilitat de la proposta que garantiria, al meu entendre,
l'empoderament del treballador de les seves condicions de
treball en posar-lo
en una posició negociadora més favorable
i possibilitaria la
recuperació de drets individuals i col-lectius. El treball segurament continuaria essent indigne, indecent i deshumanitzat però creixeria
la llibertat del treballador que no necessitaria demanar permís per
a viure.
Cal recuperar el debat sobre el concepte de treball, el seu repartiment i reconsiderar el seu paper com a element d'integració social (si és que mai l'ha tingut).
1 comentari:
Complica, però al final sempre hi te rao
Publica un comentari a l'entrada