dijous, 19 de març del 2020

LA LLEI DE L'EMBUT, ESTRET PER A MI AMPLE PER A TU. MODESTES REFLEXIONS JURÍDIQUES CONTRA LA GRAN CACICADA (SEGONA I ÚLTIMA PART).


Fragment de"L'extracció de las pedra de la follia" (Hieronymus Bosch)
Us demano paciència perquè és una mica llarg i fins i tot avorrit, però us vaig dir que a partir del dia 27 de març hi hauria la segona part de la “Llei de l'embut” i aquí us la deixo, abans d'hora perquè no sé si el dia 26 hi haurà Ple. Si voleu llegiu-ho i tingueu en compte que estar informat és bàsic per a opinar (vegeu els antecedents de tot plegat fent clic aquí i aquí per refrescar la memòria)..

Vaig escriure fa dies que la barroera maniobra de la Junta de Portaveus de l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat per amagar a la ciutadania el posicionament dels grups municipals amb relació al govern de coalició i progrés de l'estat, era una cacicada que ni a l'egregi patrici Alfons Sala li hagués passat pel magí. Deixant de banda dos dels tres pretextos per denegar el tràmit de la moció de MOVEM OLESA (MO), 1) que no s'havia obert expedient i 2) que no s'havia presentat l'acord de l'assemblea de MO, ambdós defectes esmenables i dels quals ni tan sols es va intentar l'esmena (Jordi Martínez ho va dir), ¿té fonament jurídic tal cacicada?. Jo penso que no, i provaré d'explicar-me. Abans, però, i com a qüestió prèvia, cal dir que he trobat a faltar per part de l'Ajuntament, el compliment de l'obligació legal de comunicar en forma a MO, com a part interessada, la resolució presa motivant-la i fonamentant-la. Un primer defecte formal.

Si m'heu fet cas i refrescat la memòria com us he demanat a dalt -si no ho heu fet no segiu perquè no entendreu res-, analitzem el tercer pretext -el suposat “esperit” de la norma- per a denegar el tràmit i per aixó endinsem-nos dins del Reglament Orgànic Municipal (ROM), en concret als Articles 4 i 83.

L'article 4 del ROM forma part del Títol preliminar, s'anuncia com “Interpretació del Reglament” i literalment diu: “La facultat d'interpretar aquest Reglament correspon al Ple Municipal, prèvia consulta a la Junta de Portaveus, que ho farà segons el sentit propi de les seves paraules en relació amb el context i atenent fonamentalment, l'esperit i la finalitat perseguida en redactar els preceptes controvertits. La interpretació haurà de fer-se sempre en el sentit més favorable als drets de representació política i en general a la normativa aplicable”, és a dir, recull gairebé fil per randa el que diu l'article 3 del Codi Civil (CC).

Una primera ullada ens permet veure una altra possible infracció formal del citat article 4, en quan la Junta de Portaveus s'ha donat a si mateixa una facultat d'interpretació de la norma que només correspon al Ple, ja que la seva funció és merament consultiva. Per aquest motiu ¿la decisió presa per la Junta de Portaveus a l'“interpretar” el ROM podria ser nul-la per manca de competència orgànica d'acord amb l'article 62 de la llei de procediment administratiu i s'hauria de traslladar al Ple?, pregunto.

Anem ara per l'article 83 del ROM i el posarem en relació amb el 4.

L'article 83, anunciat com “Dret d'intervenció en els plens municipals i d'incorporació d'una proposició”, forma part del Títol tercer (Drets de la ciutadania) i literalment diu al començament -que és el que interessa als nostres efectes-: “1. La ciutadania i/o representants d'entitats i associacions que vulguin intervenir directament i oralment en relació a algun dels punts inclosos en l'ordre del dia de la sessió, ho hauran de sol-licitar a l'alcaldia, amb una antelació de dos dies a la seva celebració. “

La Junta de portaveus, sense que el Ple li ho demanes, va començar per “interpretar” l'Article 83 per l'últim dels motius previstos, a l'Article 4 en relació amb el 3 del Codi Civil -és a dir atenent a un suposat “esperit”-, no pel primer motiu per ordre que és “segons el sentit propi de les paraules”. El raonament va ser que l'”esperit” de l'article 83 no preveu que es pugui aplicar a partits polítics sense representació al Ple, ja que seria una forma “impròpia” (sic -Jordi Martínez ho ha dit-) de participació, i es van quedar tan amples.

Caldria aclarir primer si els partits polítics són entitats de caràcter associatiu o no tenen aquesta naturalesa. El dret d'associació es reconeix a l'article 22 de la Constitució (CE) i els partits polítics queden definits a l'article 6. La sentència del Tribunal Constitucional (STC) 56/1995 ens diu que “El derecho de asociación consagrado genéricamente en el primer apartado de este precepto (es refereix a l'article 22 CE) es un derecho que se concreta en los distintos tipos de asociaciones que libremente pueden crearse por lo que el mero hecho de que la Constitución regule aspectos especificos de las mismas en otros preceptos no supone necesariamente la consagración de un derecho de asociación distinto. (....) esto no significa que al crear y participar en un partido se este ejerciendo un derecho distinto del derecho de asociación. Los articulos 6 y 22 deben interpretarse conjunta y sistematicamente sin separaciones artificiosas”.

Aclarida la qüestió, apliquem la primera i preferent de les formes d'interpretar les normes (article 4 del ROM i 3 del CC), és a dir “el sentit propi de les seves paraules”. Aquí hauríem de fer servir el principi general del dret que ens ensenya que “allò que la llei no distingeix, nosaltres no ho hem de distingir” i si el ROM ens parla d'entitats i associacions sense distinció d'objectius i finalitats i els partits polítics, com diu el TC, són associacions, no poden quedar exclosos de l'abast de l'Article 83 del ROM. “Allò que està clar no cal interpretar-ho” diu un altre principi general del dret i per això no pot el Ple i molt menys la Junta de Portaveus sense que li ho demani el Ple, interpretar de manera restrictiva una norma atribuint a les paraules un abast més reduït o restringit del què resulta del seu propi significat.

Ara si, anem a l'argument més “important” (Jordi Martínez torna a parlar) per justificar la inadmissió de la moció de MO: L'”esperit” de la norma (Article 4 del ROM i 3 del CC). Aquest “esperit” (Jordi Martínez altra vegada) es resumeix en el fet que els redactors i ponents que van discutir el ROM de 2019, volien excloure expressament els partits polítics sense representació municipal, fossin o no fossin reconeguts com a associacions o entitats, perquè no s'immiscuissin de forma “impròpia” al Ple (Jordi Martínez de nou).

Conèixer la veritable intenció de qui fa una norma no és fàcil i s'ha de demostrar si no volem caure en subjectivismes. Com s'acredita o es demostra l'”esperit” d'una norma per a interpretar-la?. A mi se m'ocorren quatre formes: 1) Fent un acte de fe (descartat), 2) llegint l'exposició de motius de la norma a interpretar (el ROM del 2019 no en té), 3) llegint, escoltant o visualitzant els suports documentals que recullen la discussió feta pels ponents de la norma controvertida (em temo que inexistents) i 4) anant als precedents històrics (en aquest cas el ROM del 2000, amb relació al Reglament de Participació Ciutadana també del 2000).

No ens quedarà més remei que anar als precedents històrics i aquí descobrim la gran fal-làcia. Se'ns vol fer creure que l'article 83 del ROM de 2019 és un element innovador redactat de bell nou amb la intenció (esperit) de què només fos utilitzat per entitats i associacions “no polítiques” que abans havien de fer servir els partits representats en el Ple com a transmissors de les seves propostes i així, ara ho podran fer directament ¡¡tot un avenç de la “participació” i la “democràcia”¡¡. Res més fals. L'”innovador” article 83 del ROM del 2019 és còpia literal i exacta de l'article 17 del Reglament de Participació Ciutadana (RPC) del 2000, que, segons la seva Disposició Addicional Segona desenvolupava el Títol Tercer del ROM del 2000 (RPC que, per cert, no ha estat derogat expressament i encara està a la pàgina web de l'Ajuntament i pot portar a un conflicte de normes). Poca llum ens dóna la literalitat i exactitud entre els dos reglaments que no sigui confirmar-nos en el camí d'interpretar segons el sentit propi de les paraules, no distingir el que no està distingit i no interpretar allò que és clar i meridià. De debò que dinou anys després, l'actual Junta de Portaveus i els redactors del ROM del 2019 pretenen conèixer l'”esperit” que guiava als redactors del ROM i el RPC del 2000?, si alguns ni eren regidors ni els interessava la política, altres ni vivien a Olesa i altres estudiaven primària¡¡¡; més aviat sembla un “esperit” creat “ad hoc” per impedir que la molesta moció de MOVEM OLESA arribés al Ple i destapés les impostures i vergonyes dels grups municipals.

Però, i si ens creguéssim i acceptéssim que aquest era l'”esperit” autèntic de l'Article 83 del ROM? Que passaria?. Al meu entendre la decisió de la Junta de Portaveus, a més de nul-la, com he dit, seria anticonstitucional per vulnerar l'Article 14 de la CE que prohibeix qualsevol mena de discriminació. Hi ha discriminació (negativa) quan es dóna un tracte desigual entre grups que tenen un “status” en principi igual i això comporta un element de distinció injusta, immotivada i arbitraria en la imposició de càrregues i distribució de favors segons es cita al “Diccionario Unesco de Ciencias Sociales”. Em pregunto i no trobo resposta, per què MOVEM OLESA com a associació ha de ser de pitjor condició que el Billar Club Olesa, el Col-lectiu de Misteris o els Amics de l'Orgue i de les Arts, posem per cas, i més quan com a associació política (partit) l'Article 6 de la CE li dóna la capacitat d'expressar el pluralisme polític i ser instrument fonamental per a la participació política com a “asociaciones cualificadas por la relevancia constitucional de sus funciones” (STC 10/1983). La lògica i el sentit comú ens ensenya que és una reducció a l'absurd prohibir la participació política d'associacions polítiques utilitzant justament aquella part del ROM que, suposadament, vol propiciar la participació política ciutadana.

En resum, penso que la decisió de la Junta de Portaveus de no admetre a tràmit la moció de MOVEM OLESA de suport al govern de coalició i progrés perquè fos discutida pel Ple Municipal d'Olesa de Montserrat no va seguir la forma legal de comunicació als interessats i mancava de fonamentació causant indefensió, no es va permetre l'esmena de defectes esmenables, és nul-la per manca de competència orgànica de la Junta de Portaveus i anticonstitucional per discriminatòria. És la meva, penso que fonamentada, opinió.

PS. Endevinalla: Si heu seguit atentament l'escrit, ¿podeu deduir quin va ser el crani privilegiat pensant de la gran cacicada?... Si. Bingo¡¡